De tweede twee dagen - Reisverslag uit Toronto, Canada van Tweerecht Averecht - WaarBenJij.nu De tweede twee dagen - Reisverslag uit Toronto, Canada van Tweerecht Averecht - WaarBenJij.nu

De tweede twee dagen

Door: Jeanette en Janet

Blijf op de hoogte en volg Tweerecht

11 Juli 2014 | Canada, Toronto

Woensdag 9 juli
Julia wilde graag naar een Engels stadje. Het is Stratford geworden. We zijn na het ontbijt via allerlei binnenweggetjes er naartoe gereden.
Eerst de tweede huurauto opgehaald waarvan Herman de chauffeur is. Onderweg kwamen we langs heel mooie Canadese huizen. De mensen hier hebben hun gazon keurig strak onderhouden. In Stratford hebben we eerst geluncht in een typisch Engels zaakje. Iedereen at wat anders. Heel lekker en typisch Engels. We zijn Stradford ingegaan en we hebben ons meteen opgesplitst. De mannen en de vrouwen apart. Janet heeft in een typisch Schots winkeltje mooie handschoenen gekocht. We zijn het stadje doorgeslenterd en weer verzameld bij ons Engels restaurantje. Lekker koffie gedronken en snel terug naar ons huisje, want Nederland moest voetballen tegen Argentinie. De ene auto ging naar Drayton om boodschappen te doen en de anderen snel naar huis. De wedstrijd was superspannend en helaas met penalty schieten verloren...........
Daarna lekker samen rijst gegeten, een beetje gelezen en op tijd naar bed gegaan.
10 juli
Iedereen stond tussen 8 en 9 uur op, om de beurt douchen en ontbijten en toen naar St. Jacobs waar een grote Mennonieten markt is. Het was ongeveer een uur rijden en in plaats van een klein marktje, wat we verwacht hadden, was het een heel grote markt vergelijkbaar met Beverwijk. Een paar grote hallen waar eten, kleding, souvenirs en typisch Canadese dingen te verkrijgen waren. Ook was er een veemarkt waar koeien en andere beesten geveild werden. We hebben hier lekker rondgesjouwd, het weer werkte vandaag gelukkig wat mee, dus lekker buiten gegeten. Om 13.00 uur hebben we met een paarden tram een route gereden naar een Mennonieten boerderij. Daar hebben we een hele rondleiding gehad. Vooral werd er uitgelegd hoe de Mennonieten leven en hoe ze Maple siroop maken. We zijn een bosje ingereden waar we konden zien hoe ze met een pijpleiding de siroop uit de bomen halen en daarna in een schuur gekookt werd. Van de 40 eenheden siroop bleef maar 1 eenheid over, vandaar dat het ook best duur is. Mennonieten leven zelfvoorzienend. Ze hebben als ze koeien hebben wel stroom voor de melk en verder dragen ze bepaalde kleding en rijden in paard met wagen karren. Zijn ze iets minder streng dan rijden ze in zwarte auto's. Kinderen gaan tot hun 14e naar school. Daarna moeten ze werken op de boerderij van een andere Mennonieten familie. Een kerkdienst is zondagsmorgens en duurt 3 1/2 uur lang en de dienst is in Hoogduits. De mannen zitten rechts, de vrouwen links en de kinderen voorin. Er wordt op school les gegeven in het Engels, door iemand van de Mennonieten zelf. Kinderen rijden vanaf een jaar of 8 zelf in een kleinere wagen, worden ze ouder dan wordt de wagen iets groter. Zodra ze getrouwd zijn rijden ze in een dichte kar met paard. Ongetrouwde vrouwen dragen witte strings en getrouwde vrouwen zwarte strings (vrij vertaald door Lucina, eigenlijk waren dit touwtjes aan de mutsjes). Op een gegeven moment gebeurden er teveel ongelukken met de karretjes en de voerheid besliste dat er een gevarenbord en reflectoren op de wagens moesten. De Mennonnieten hebben dit een paar jaar niet gedaan, maar toen toch maar wel. Mennonieten hebben geen ziektekostenverzekering. Ze gaan wel naar de dokter. Ze betalen zelf 25% en de Community betaalt de rest. Er zijn in Canada ongeveer 140.000 Mennonieten. Ook hebben we bij het woonhuis gekeken en kregen we de kans om wat te kopen in het winkeltje, hier hebben de meesten van ons wat Maple Syrup gekocht. Toen we weer terug kwamen bij de markt hebben we eten voor de bbq 's avonds gekocht: dikke stukken vlees! Op de terugweg hebben we nog koffiegedronken in St. Jacobs: een heel gezellig nostalgisch stadje.

• 11 Juli 2014 - 21:31

Judy De Haan:

Hallo Hollanders een heel leuk verslag van wat jullie gedaan hebben dus met 15 jaar al aan de arbeid en naar de kerk vorr 3,5 uur per week dat is een hele zit.Leuk dat jullie zo goed met elkaar optrekken wanneer is de eerste avond van cagaret.Allemaal de groeten uit zonnig tuk vandaag was het 28 graden dus de haan is aardig bij gekleurd(gegrild bij xde ruxveenseplas)groetjes Judy de Haan

• 11 Juli 2014 - 21:49

D.bottinga:

Ik vind het erg leuk om via de mail jullie ervaringen te volgen.

• 11 Juli 2014 - 22:43

Rika:

hallo hier is alles goed wel een bui van 35 mm gehad niet best wel alles mee maken he 3.5 kerk is toch niks en de bokken en de geiten wel apart komt helemaal goed veel gr van ons

• 12 Juli 2014 - 02:28

Jelle En Mariska :

Ha oudjes,

Leuk om zo even wat van jullie te horen! Informatief allemaal hoor ;). Hier in Sint Maarten gaat het allemaal heeeeel rustig zijn gangetje. De mensen hier staan rustig 2a 3 uur in de rij om iets voor elkaar te krijgen. We hebben er twee halve dagen over gedaan om alleen de 'van rechtswege' aan te vragen, dit heb je nodig om je uiteindelijk in te kunneN schrijven. Dit zal ook wel een dag kosten. Voor ons Nederlanders natuurlijk even wennen en zeker als je nog een hele boel te regelen hebt. We raken er wel steeds meer aan gewend en vandaag hebben we eindelijk een tijdje op het strand gezeten! De stranden en de baaien hier zijn echt schitterend en ons terras is natuurlijk helemaal mooi. (Zie filmpje Facebook jelle)
    Ik (Jelle) ga voor mijn motorrijlessen en wie weet rij ik binnenkort een Harley davidson. (Helaas hebben we toch een 125cc scooter gekocht, bijna niemand op het eiland hier weet of ik hiermee met een normale rijbewijs mag rijden dus vandaar dat ik toch motorrijlessen ga doen ivm aansprakelijkheidsverzekering en scooterverzekering, het kost ook maar ongeveer 200 a 300 dollar om die te halen) we zijn daarnaast ook nog op zoek naar een auto.

Wij wensen jullie nog veel plezier daar in Canada en veel succes met de optredens.

Groet,

Mariska en Jelle

• 12 Juli 2014 - 09:56

Dick En Tiny Top:

Beste "breisters"
    Wij verheugen ons dat wij met jullie mee mogen reizen naar Canada.
    Het is vandaag de eerste dag van jullie optreden en wensen jullie veel succes en plezier als
    Twee recht twee Averecht met al die Nederlandse -Canadezen of Canadeze-Nederlanders

• 12 Juli 2014 - 10:05

Tiny Top:

Vervolg bericht:
    Snap er niks van, had een langer bericht geschreven, zeker wat moeite met de censuur!!
    In ieder geval, geniet van jullie reis (met de mannen als pakezels??)
    Enne...Lucina pas goed op Henk, want familiebloed krup woar t'niet goan kan!
    Een groet uut een smoorheet Stadskanaal, ook van Dick,
    Tiny

• 12 Juli 2014 - 21:06

Silvia:

Hallo Allemaal...
    Leuk om wat over jullie belevenissen te lezen.
    Zet hem op vanaaf !! Gaat vast goed komen.
    Geniet er van met zun allen
    Kus van jezus

• 13 Juli 2014 - 07:59

Marja:

Hoi hoi

Mooi dat we zo wat op de hoogte blijven. Ben nu wel heel benieuwd hoe jullie eerste optreden is gegaan.....Best bijzonder toch om dit alles mee te mogen maken!

Liefs, Marja

• 13 Juli 2014 - 20:22

Rieta:

Leuk om jullie belevenissen te lezen.Al bijna aan het optreden toe?
    Groetjes uit Kampen.